Hvordan gjennomføre et godt intervju med en jobbsøker?

Publisert dato: 22. mars, 2019

Søkere kan se bra ut på papiret, men har de egentlig den ønskede faglige kompetansen og vil de passe inn i firmaets kultur og arbeidsmiljø? Har kandidaten det som trengs for å lykkes og hvilken av søkerne er den beste matchen for dere? Dette skal avklares i intervjuet med de aktuelle søkerne. Men hva er viktig å tenke på i denne fasen av rekrutteringsprosessen? Her er noen tips:

1. Avklar kritiske faktorer på telefonen

Det er liten vits i å bruke en time eller to på et intervju med en kandidat som ikke er aktuell grunnet andre faktorer enn kompetanse. Er det for eksempel lite spillerom i forhold til lønn i stillingen kan det være greit å avklare dette allerede ved første samtale på telefonen. Har kandidaten en lønnsforventing som ligger langt over det dere kan tilby er det lite interessant for begge parter å gå videre i prosessen. Et annet eksempel på en kritisk faktor kan være oppsigelsestid i nåværende stilling. Har kandidaten 3 mnd. oppsigelsestid i nåværende stilling kan det være lite forenelig med et prekært behov hos dere.

2. Forbered deg godt

Bruk tid på å definere på forhånd hva du skal sitte igjen med etter intervjuene. Bruk behovsanalysen du laget da du utlyste og bestem deg for hva som er viktig å avklare med hver enkelt kandidat utfra hva den har skrevet i sin CV og søknad. Tenk på hva som er avgjørende for å lykkes i den utlyste stillingen og still spørsmål som vil hjelpe deg å avklare om kandidaten har de riktige forutsetningene for å lykkes hos dere. Lag deg gjerne en spørsmålsmal ufra dette, men husk å lytte til kandidaten og still oppfølgingsspørsmål til hva den sier uten å være for mye fokusert på ditt neste spørsmål på lista.

3. Gjør et hyggelig og profesjonelt inntrykk

Ikke glem at det ikke bare er kandidaten som skal selge seg inn til dere. Like viktig er det at kandidaten får et bra inntrykk av dere for å velge dere som en potensiell ny arbeidsgiver. Start gjerne samtalen med en presentasjon av firmaet med fremtidsutsikter og planer, og stillingen dere har utlyst. Snakk også gjerne litt om arbeidsmiljøet og hva som preger det. Dette vil føre til at kandidaten får tid til å senke skuldrene, samtidig som dere gir den et godt grunnlag for å kunne ta en validert beslutning på om dere er aktuell som ny arbeidsgiver for han/henne.Her er det viktig at dere er ærlige og ikke lover mer enn dere kan holde. Prøv å skape en avslappet og hyggelig atmosfære som får kandidaten til å slappe av. Det er først da du ser hvem kandidaten egentlig er og hvilken person dere vil møte i det daglige på jobben.

4. Fokuser på det som er viktig

Mange glemmer å avklare viktige faktorer i intervjuet hvis kjemien med kandidaten er god og stemningen er på topp. I en stilling der fagkompetanse er avgjørende for å lykkes er det kritisk at man bruker tid på å snakke fag i intervjuet for å få en formening om hvor faglig sterk kandidaten er. Det er lett å la seg blende av personlighet og kjemi og i noen jobber kan den kompensere for mye, men husk at den sjelden kan erstatte kritisk fagkompetanse. Vær derfor nøye med å sikrestille at den er på plass, slik at du får et realistisk bilde av hvor mye opplæring som vil kreves. Bruk også kandidatens referanser aktivt for å sjekke dette. Dette kan du lese mer om her.

 

Husk at veldig mange er nervøse for å gå på jobbintervju og det er din jobb å få dem til å slappe av og vise hvem de er. Noen ufarlige spørsmål og smalltalk hjelper de fleste godt på vei. Nervøsitet er ofte et uttrykk for at de er opptatt av å prestere bra i situasjonen og kan si deg noe om hvor motiverte de er for å jobbe hos nettopp dere, og kan følgelig være et positivt signal.

Lykke til med nyansettelsen!

Les også :

5 tips for å tiltrekke seg riktige søkere ved annonsering

5 ting du bør tenke på før du sjekker referanse

Skal du ansette? Gjør en grundig jobb i kartleggingsfasen

Slik bør du håndtere jobbsøkere

 

Vi i KI Bemanning har tilsammen 45 års erfaring fra bemanningsbransjen. Vi har bred kunnskap innen utvelgelse av personell til vikariater og faste stillinger. Gjennom mange års ledererfaring og god kunnskap innen HR, er vi godt rustet til å se mennesket og bedriftens behov, for å være en støttespiller i nye veivalg.   

Med fokus på utvikling av kunder og kandidater ønsker vi å være gode rådgivere, gjennom vår kunnskap og fokus på nærhet.

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale på telefon 95442727 eller e-post:  lena@kibe.

Skrevet av : Lena Isaksen, daglig leder KI Bemanning